Eğitim

Doktora Programı Dersleri ve Kur Tanımları

ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ ANABİLİM DALI
 DOKTORA PROGRAMI

GÜZ DÖNEMİ

Dersin Kodu

Dersin Adı

S/Z

T  P  K

AKTS/ECTS

AİT 700

Özel Konular

Z

5  0  0

0

AİT 701

Atatürkçü Düşünce Sistemi

S

3  0  3

7

AİT 703

Çağdaş Türk Bilim Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 705

Türk Dış Politikası I

S

3  0  3

7

AİT 707

Cumhuriyet Öncesi Siyasal Modernleşme

S

3  0  3

7

AİT 713

Çağdaş Türk Dünyası Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 717

Yakın Dönem Tarihinde Kaynaklar ve Yöntemler

S

3  0  3

7

AİT 719

19.Yüzyıl Siyasi Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 721

Türk Parlamento Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 723

Milli Mücadele ve Cumhuriyet Dönemi Türkiye'nin Uluslararası Anlaşmaları

S

 

7

AİT 725

Yakın Dönem Tarih Metodolojisi

S

3  0  3

7

AİT 727

Yakın Dönem  Tarihinde Türkiye ve Ortadoğu

S

3  0  3

7

AİT 729

Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Kafkaslar

S

3  0  3

7

AİT 731

Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kültür ve Toplum

S

3  0  3

7

AİT 733

Türk Milli Mücadele Tarihi I

S

3  0  3

7

AİT735

Osmanlıca-Paleografya

S

3  0  3

7

AİT737

Çağdaş Dünyada Strateji ve Türkiye

S

3  0  3

7

AİT 740

Cumhuriyet Tarihi Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler Semineri

Z

1  2  0

0

 

GÜZ DÖNEMİ
AİT 701 Atatürkçü Düşünce Sistemi   (S)   
Ders kapsamında, Atatürkçü düşünce sistemi tanımlanarak, sistemin esas unsurları belirlenir. Atatürkçü düşüncenin oluşumuna tesir eden faktörler incelenir. Diğer düşünce sistemleri ve ideolojilerle karşılaştırılarak, orijinal ve benzer yanları ortaya konulur.
AİT 703 Çağdaş Türk Bilim Tarihi (S)
Ders kapsamında, Avrupa'daki modern bilimlerin ortaya çıkışı, Sanayi Devrimi ve etkilerinin, bilimsel ve teknolojik icatların toplumsal evrim-ilerleme motifi çerçevesinde tartışmasıyla beraber, klasik Osmanlı dönemi bilimlerine değinilip Batı referanslı modern bilim anlayışının ve disiplinlerin 18. yüzyıldan itibaren İslâm dünyasına, Osmanlı sahasına girişi, 19. yüzyıldan itibaren Osmanlı'dan Cumhuriyet'e bilimsel gelişmeler ele alınır. Bu çerçevede dünyada ve Türkiye'de bilim politikası uygulamaları, Türk bilim adamları ve eserleri, bilim kurumları, Avrupa ve Türkiye arasındaki bilimsel ve teknolojik alandaki
AİT 705 Türk Dış Politikası I (S)       
Dersin kapsamında, 20.yüzyılın başlarından II. Dünya Savaşı'na kadar, Atatürk Dönemi Türk dış politikası incelenir. Bu çerçevede dış politika ve ilgili kavramlar tartışılıp, bir devletin dış politikasının belirlenmesinde rol oynayan faktörler değerlendirilir. Bu bağlamda Cumhuriyet dönemi Türk dış politikasının temel ilkeleri, hedefleri; Türk dış politikasının uygulayıcısı olan Dışişleri Bakanlığı'nın kurumsal yapısı,  kadrosu ve belirlenen politikaları uygulama süreci incelenir.
AİT 707 Cumhuriyet Öncesi Siyasal Modernleşme (S)
Dersin kapsamında, geleneksel Osmanlı siyasal kurumlarının değişim süreci ele alınarak, bu süreç üzerindeki Batı siyasî geleneğinin etkileri ortaya konulur. Bu çerçevede Türk Anayasal tecrübesi, yasama-yürütme ilişkileri, demokratik siyasal ve idarî kurumlaşma, siyasal katılımın gelişimi, devlet-birey ilişkilerindeki farklılaşmalar, siyasal partilerin gelişimi irdelenir.
AİT 713 Çağdaş Türk Dünyası Tarihi (S)
Teorik ve pratik temelleri, bir taraftan Sanayi Devrimi, diğer taraftan Fransız İhtilalı ile atılan ve insanlık tarihinin ekonomik ve siyasi ve toplumsal açılardan o zamana kadar kaydettiği en çalkantılı ve en karmaşık yüzyılı olarak da bilinen 19.yüzyılı oluşturan belli başlı gelişmeler; kıtalara, bölgelere ve zamanın devletlerine göre 1914'e kadar karşılaştırmalı olarak ele alınır. Bu kapsamda, ulus-devlet olgusunun belirginleştiği 19.yüzyılın fikri ve ideolojik doğurganlığı da göz önünde tutularak, bu yüzyılda dünyadaki gelişmelerin Türk dünyasına tesirleri incelenir. 20.yüzyıldaki “Türk Dünyası” kavramı, 1991 sonrasında ortaya çıkan yeni Türk devletleri ve bunların karşılaştığı siyasal, ekonomik ve toplumsal sorunlar ile bugün içinde bulundukları koşullar incelenir.
AİT 717 Yakın Dönem Tarihinde Kaynaklar ve Yöntemler  (S)
Yakın dönem tarihinin, ayrı bir çalışma sahası olarak, kendine has nitelikleri, tarihçisi, tarihi, olayları ve verileri, uzak dönem tarihiyle karşılaştırmalı olarak incelenir. Yakın dönemi teşkil eden Cumhuriyet tarihi ile ilgili mevcut yazılı kaynaklar ve tarihe veri olabilecek görsel malzemeler tanıtılır. Bu kaynakların bulunduğu yerler, nasıl ulaşılacağı ve ne tür yöntemlerle işleneceği öğretilir.
AİT 719 19.Yüzyıl Siyasi Tarihi (S)
Teorik ve pratik temelleri, bir taraftan Sanayi Devrimi, diğer taraftan Fransız İhtilali ile atılan ve insanlık tarihinin ekonomik ve siyasî ve toplumsal açılardan o zamana kadar kaydettiği en çalkantılı ve en karmaşık yüzyılı olarak da bilinen 19. yüzyılı oluşturan belli başlı gelişmeler; kıtalara, bölgelere ve zamanın devletlerine göre 1914'e kadar karşılaştırmalı olarak ele alınır. Bu kapsamda, ulus-devlet olgusunun belirginleştiği 19. yüzyılın fikrî ve ideolojik doğurganlığı da göz önünde tutularak,  bu yüzyılda dünyadaki gelişmelerin  Türk dünyasına tesirleri incelenir. 20. yüzyıldaki “Türk Dünyası” kavramı, 1991 sonrasında ortaya çıkan yeni Türk devletleri ve bunların karşılaştığı siyasal, ekonomik ve toplumsal sorunlar ile bugün içinde bulundukları koşullar incelenir.
AİT 721 Türk Parlamento Tarih (S)
Dersin kapsamında, dünyada parlamenter sistemin ortaya çıkışı ve gelişiminin ortaya konulmasından sonra bu gelişmelerin Türkiye'ye yansıması, bu çerçevede Türkiye'de parlamenter sistemin oluşumu ve günümüze kadar geçirdiği süreçler ele alınır. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Türk parlamentosunun yapısı, işleyişi, fonksiyonları, iç ve dış siyasete, ekonomik, kültürel ve sosyal hayata etkileri, parlamenterlerin sosyal konumları ile toplumdaki etki ve rolleri de irdelenir.
AİT 723 Milli Mücadele ve Cumhuriyet Dönemi Türkiye'nin Uluslararası Antlaşmaları (S)
Dersin kapsamında, Millî Mücadele döneminden 1960'lı yıllara kadar Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu ve uluslararası ilişkilerinde yer alan, mihenk taşı olarak kabul edilen antlaşmalar esas olmak üzere tüm diğer antlaşmaların metinleri ve bu antlaşmaların yapıldığı ortam tahlil edilerek;  uluslararası bağlamda dönemin olaylarıyla bağlantılı biçimde incelenir. Bu antlaşmaların Türkiye'ye sağladığı siyasî kazanımlar ve/veya kayıplar, yine bunların Türkiye'nin konumu ve duruşunu siyasî ilişkileri çerçevesinde nasıl etkilediği ve geleceğini hangi açılardan şekillendirdiği ele alınır.
AİT 725 Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi (S)
Ders kapsamında, Tarihin tanımı, konusu ve kapsamı belirlenir, zaman içerisinde gelişen tarih akımları incelenir, Başlangıçtan günümüze tarih yazıcılığı; tarihin diğer sosyal bilimlerle ve teknoloji ile ilişkisi; tarih araştırma yöntemleri üzerinde durulur. Nesnel, eleştirel ve rasyonel bir yaklaşımla, tarihsel nesnenin gerçekliğini bilme ve anlama becerilerinin gelişmesi amaçlanır.
AİT 727 Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Ortadoğu (S)
Ders kapsamında, Türk dış politika incelemelerinin terminolojisine de bağlamsal olarak yerleşen Ortadoğu coğrafî ve siyasî adlandırmasının coğrafî hudutları içinde, Osmanlı devletinin son dönemlerinden itibaren gelişen milliyetçi düşünceler, bölgeye yönelik emperyal ve emperyalist siyasetler ve bunların izdüşümleri tartışılır. I. Dünya Savaşı sonrasında ortaya çıkan manda yönetimleri, bu durumun Türkiye'ye olan etkileri ile Cumhuriyet dönemi dış politikasında bölge ülkelerinin yeri ve bunların aynı zamanda İsrail, ABD ve SSCB ile ve kendi aralarındaki çok yönlü ilişkiler ele alınır. Bu çerçevede Türkiye ve bölge ülkeleri arasında biçimlenen siyasî, ekonomik ve kültürel ilişkiler günümüze kadar ele alınıp değerlendirilir.
AİT 729 Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Kafkasya (S)
Dersin kapsamında, öncelikle Kafkasya coğrafyasının tabiî ve beşerî coğrafyasının sınırlarının belirlenmesinin ardından, tarihsel siyasî coğrafyası, tarihsel büyük güçlerin bu coğrafya üzerindeki siyasî mücadeleleri, bu noktada Osmanlı devletinin Kafkasya coğrafyasına ilgisi ve egemenliği ve yönetiminin özellikleri genel olarak ele alınır.  19. yüzyıla yayılacak ölçekte Rusya'nın emperyalist Kafkasya siyaseti (Petro öncesi-sonrası), Kafkasya'da Rus işgalinin ve sonuçlarının karakteristikleri, 1905 ve 1917 Devrimlerinin bölgeye yansımaları, I. Dünya Savaşı ve sonrası ortaya çıkan gelişmeler, Türk-Rus ilişkileri çerçevesinde incelenir.
AİT 731 Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kültür ve Toplum I (S)
Dersin kapsamında, Türk modernleşmesi tecrübesinin başlangıcından, Cumhuriyet'in kuruluşuna kadar geçen dönemdeki kültürel dinamiklerin, kültürel değişme ve gelişmelerin gündelik toplumsal hayat üzerindeki etkileri ile bu değişim ve gelişmelerin aydın ve halk tarafından idrak, kabul, düşünüş ve duyuş, eylem biçimleri incelenir.
AİT 733 Türk Milli Mücadele Tarihi I (S)
Ders kapsamında, Osmanlı imparatorluğunun dağılmasına neden olan I. Dünya Savaşı sonrası imzalanan Mondros Mütarekesi, bu mütarekenin uygulanması ile ülkenin içine düştüğü durum, bu durumdan kurtuluş için Mustafa Kemal Paşa'nın önderliğinde başlatılan Millî Mücadele'nin siyasî ve askerî boyutu ile toplumsal ve ekonomik dinamikleri ele alınır. Bu bağlamda millî liderliğin ve örgütlenmenin şekillenmesi (Millî Kongreler, Heyet-i Temsiliye Büyük Millet Meclisi ve hükümeti)  mahallî kongreler ve direnme biçimleri (Kuva-yi Milliye, Düzenli Ordu'nun örgütlenmesi,) askerî cepheler ve harekât, bu dinamiklerin ortaya çıkardığı toplumsal yapı ile kurumlar, bu bağlamda Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin yapısı, Meclis'te muhalefet, Anadolu'nun İstanbul Hükümeti ilişkileri ve Millî Mücadele'de belirleyici olan iç ve dış dengeler ve dönemin dış politikası ele alınır. Ders kapsamının kronolojik sınırı I. Dünya Savaşı'nın bitimiyle başlar, Mondros Mütarekesi'nin imzalanması ve  Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açılış dönemini içine alır.
AİT 735 Osmanlıca-Paleografya (S)
Osmanlıca el yazısının okunması öğretilir. Rik'a türü el yazısı ağırlıklı olmak üzere diğer yazı çeşitleri öğretilir. Bu yazı türlerini temsil eden örnek belgelerin okuması yapılır.
AİT 737 Çağdaş Dünyada Strateji ve Türkiye (S)
Bu ders, 19. yüzyıldan 20. yüzyıla yaşanan tarihi süreç milliyetçilik, emperyalizm, sanayileşme ve enerji kaynakları ekseninde gittikçe büyüyen rekabetin en önemli aracı olarak ortaya konulan strateji ve politikaları esas almaktadır. Bu çerçevede bu tarihi sürecin önemli aktörleri olan İngiltere, Fransa, Rusya, ABD, Japonya ve Türkiye gibi ülkelerin planladığı ve uygulamaya koyduğu strateji ve politikalar incelenmekte ve analiz edilmektedir.  Bu inceleme ve analizde söz konusu strateji ve politikalarda Türkiye'nin yeri, bunların Türkiye'ye etkileri ve Türkiye'nin bu politikaların oluşumundaki üstlenmeye çalıştığı rol ele alınmaktadır.
AİT 740 Cumhuriyet Tarihi Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler Semineri (S)
Yakın dönem tarihi araştırmalarında temel metodolojik problemler, yöntem ve teknikler; kaynak kullanımı (okuma, sorgulama, metin analizi, alıntı ve atıflar) ve metin yazma (olgu tasviri, örnekleme, kronolojik analiz, problematik analiz, yorumlama) konularında uygulama yapılarak, bilimsel araştırma ve inceleme becerisi kazandırılır. 

 

BAHAR DÖNEMİ


Dersin Kodu

Dersin Adı

S/Z

T  P  K

AKTS/ECTS

AİT 700

Özel Konular

Z

5  0  0

0

AİT 702

Atatürk'ün Büyük Nutkunun Tahlili

S

3  0  3

7

AİT 704

Türk Modernleşmesinin Düşünsel Öncüleri

S

3  0  3

7

AİT 706

Türk Dış Politikası II

S

3  0  3

7

AİT 708

Cumhuriyet Dönemi Siyasal Partiler ve Kurumlar

S

3  0  3

7

AİT 710

Cumhuriyet Dönemi Sosyo-Ekonomik Gelişmeler

S

3  0  3

7

AİT 714

Yakın Dönem Tarihi Belgeler

S

3  0  3

7

AİT 718

Görsel Tarih

S

3  0  3

7

AİT 720

20 yüzyıl Siyasi Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 722

Türk Modernleşme Sürecinde Anayasal Gelişmeler

S

3  0  3

7

AİT 724

Türk Modernleşme Sürecinde Eğitim Politikaları

S

3  0  3

7

AİT 726

Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Göç ve Nüfus Hareketleri Tarihi

S

3  0  3

7

AİT 728

Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Balkanlar

S

3  0  3

7

AİT 730

Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Rusya

S

3  0  3

7

AİT 732

Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kültür ve Toplum

S

3  0  3

7

AİT 734

Türk Milli Mücadele Tarihi II

S

3  0  3

7

AİT 736

Modern Türkiye'de Kadın ve Toplumsal Değişim

S

3  0  3

7

AİT 740

Cumhuriyet Tarihi Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler Semineri

Z

1  2  0

0

 

BAHAR DÖNEMİ
AİT 702 Atatürk'ün Büyük Nutkunun Tahlili (S) 
Atatürk'ün Nutku'nun kapsamı, niteliği ve amacı belirlenir; tarih kaynağı olarak değerlendirilmesi yapılır. Nutuk'ta verilen bilgiler, döneme ait diğer kaynaklardaki bilgilerle desteklenerek açıklanır. Nutuk'ta bahsi geçen olaylar, hükümler ve şahıslarla ilgili metinler diğer kaynaklardaki bilgilerle karşılaştırılır ve değerlendirilir.
AİT 704 Türk Modernleşmesinin Düşünsel Öncüleri (S)
Tanzimât'tan günümüze Türk modernleşme sürecini etkileyen fikir adamlarının ortaya koydukları düşünceler yaşadıkları dönemin siyasi ve kültürel atmosferi dâhilinde incelenir. Türk modernleşme hareketinin fikriyatı bu düşünce öncüler etrafında değerlendirilerek çözümlenir. Önde gelen fikir adamlarının hayatları, eserleri ve Türk düşünce hayatına katkıları değerlendirilir.

AİT 706 Türk Dış Politikası II  (S)
Atatürk sonrası dönem, II. Dünya Savaşı'ndan günümüze kadar dünyadaki gelişmeler çerçevesinde Türkiye'nin dış politikası incelenir. Temel dış politika ilkeleri belirlenir ve uygulamaları değerlendirilir. Türk dış politikasının uygulayıcısı olan Dışişleri Bakanlığı'nın kurumsal yapısı,  kadrosu ve belirlenen politikaları uygulama süreci incelenir.
AİT 708 Cumhuriyet Dönemi Siyasal Partiler ve Kurumlar (S)
1923'ten günümüze Türkiye'de demokrasinin itici güçleri olarak kabul edilen siyasal partiler ve  kurumlar,, siyasal katılım ve çoğulculuk konuları çerçevesinde ele alınır. Türk siyasal hayatındaki gelişmeler, Batı'daki benzer gelişmeler çerçevesinde incelenir. Siyasal partilerin fikriyatı, yapılanması, programları, iç işleyişleri zaman içerisinde bunlarda meydana gelen değişim takip edilir.
AİT 710 Cumhuriyet Dönemi Sosyo-Ekonomik Gelişmeler (S)
Cumhuriyet döneminde, I. Türkiye İktisat Kongresi'nden itibaren uygulanan ekonomik politikaları dönemler halinde ele alınarak toplumsal değişimi nasıl etkilediği üzerinde durulur. Bu çerçevede, demografik hareketlilik, şehirleşme, sanayi işçiliğinin gelişimi ve örgütlenme sorunları, kadın-erkek rollerindeki farklılaşma, toplumsal sorunların niteliğinde ortaya çıkan değişimler neticesinde yeniden şekillenen toplum yapısı ele alınır.
AİT 714 Yakın Dönem Tarihi Belgeler (S)
Yakın dönem tarihi ile ilgili fonlara sahip arşivlere ve arşiv belgelerine ulaşılması; belgelerin türlerine ayrılıp tanıtılması; belgelerin tarih araştırmasında malzeme olarak kullanılması; belgelere muhteva analizi yönteminin uygulanması yapılır. Osmanlıca el yazması belgelerin okunması geliştirilir.
AİT 718 Görsel Tarih (S)
Görsellik ve tarihe veri olabilecek görsel malzemenin tanımı yapılır. Görsel verilerin türleri, nitelikleri ve tarih araştırmalarında kullanımındaki sınırlamalar belirlenir. Görsel malzemeyi işleme metotları özellikle fotoğraf okuma teknikleri üzerinde durulur.
AİT 720 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi (S)
Ders kapsamında 20. Yüzyıl başından itibaren dünyada gelişen siyasi olaylar (Avrupa'da bloklaşma, bloklar arası mücadele, Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, 1917 Bolşevik Devrimi, iki savaş arası dönemde gelişen siyasi olaylar; demokrasi ve totalitarizm ilişkisi, II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş Dönemi, Berlin Duvarı'nın yıkılarak iki Almanya'nın birleşmesi, SSCB'nin ve Yugoslavya'nın parçalanması), kendi zeminlerinde siyasi etkileri ve sonuçlarıyla ele alınır.
AİT 722 Türk Modernleşme Sürecinde Anayasal Gelişmeler (S)
Dersin kapsamında, dünyada ortaya çıkan anayasal yönetimler ve gelişmeler, bu gelişmelerin Türk anayasalarının oluşumuna etkisi ve değeri ele alınır. Bu çerçevede Sened-i İttifak‘tan başlayarak Tanzimât ve Islahat Fermânları'ndan bahisle, 1876 Kanun-ı Esasîsi ve bu ilk Türk anayasasında yapılan 1909 değişiklikleri, 1921 ve 1924 Teşkilât-ı Esâsiyeleri, 1961 ve 1982 Anayasalarının hazırlanması, yazımı, içeriği, toplumun bu anayasalarla ilişkisi, anayasaların dili, bu anayasalarda yapılan değişikliklerin sebepleri incelenir.
AİT 724 Türk Modernleşme Sürecinde Eğitim Politikaları (S)
Dersin kapsamında, Osmanlı klasik dönemi eğitimi ile ilgili genel bir değerlendirme yapıldıktan sonra ağırlıklı olarak II. Mahmud, Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde gerçekleştirilen reformlar ve inkılâplar sürecinde eğitim alanındaki gelişmeler, yenileşmeler ve devletin eğitim politikaları ve uygulamaları ele alınır. Bu çerçevede devlet-eğitim, eğitim-modernleşme ilişkileri vurgulanarak Batı tipinde kurulan yüksek ve örgün eğitimi temsil eden Harbiye, Tıbbiye, Mülkiye, Mühendishâneler ve Dar'ül-fünun, Mekteb-i Sultanî vb. okullar ile bu dönemde ortaya çıkan mektep-medrese ikiliği nedenleri üzerinde durulur. 3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile Cumhuriyet'in ulus-devletin gerçekleşmesinde millî, çağdaş ve laik eğitimin esaslarının belirlenmesi ve bundan sonraki süreçte, eğitim aygıtının toplumsal ve siyasal değişimdeki yeri incelenir.
AİT 726 Osmanlı'dan Cumhuriyete Göç ve Nüfus Hareketleri Tarihi (S)
Türkiye coğrafyası, 19. yüzyıl sonrasında özellikle kara geleneksel ve kolonyal imparatorlukların dağılmasıyla ulus-devletlerin ortaya çıkışı süreçlerinde toplumsal ve bölgesel ve kıtalar arası ölçekte değiştirici bir faktör ve fenomen olarak göç ve nüfus hareketliliği sorununun tarihsel ve aktüel görünümlerinin zemini olmuştur. Dersin kapsamında, Osmanlı emperyal sahasında Kırım Harbi, 1877-78 Osmanlı-Rus Harbi (93 Harbi) ve Balkan Savaşları (1912-13) I. Dünya Savaşı sırasında ve sonrasında kaybedilen bölgelerden Türkiye'ye ve Türkiye'den diğer ülkelere gerçekleşen göçler ile bu dönemde ortaya çıkan nüfus hareketleri tarihsel olarak ele alınır. Bu çerçevede Türkiye Cumhuriyeti döneminde ortaya çıkan özellikle Mübadele, Balkan ülkelerinden ve Kafkaslardan Türkiye'ye, Türkiye'den İsrail ve Kıbrıs'a yapılan göç ve nüfus hareketleri ile bunların devlete, topluma ve bireylere yansımaları incelenir.
AİT 728 Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Balkanlar (S)
Dersin kapsamında, Osmanlı yönetimi altındaki Balkanların 19. yüzyılı öncesi durumunun genel değerlendirmesinin ardından, tüm 19. yüzyıla yayılacak ölçekte Balkan uluslaşma süreçleri, bunların Osmanlı devletine etkileri, sonuçları Balkan Savaşları ile I. Dünya Savaşı ve sonrası ortaya çıkan gelişmeler ele alınır. Bu bağlamda, Balkan devletleri ile Türkiye arasındaki siyasî, ekonomik ve kültürel ilişkiler günümüze kadar değerlendirilir.
AİT 730 Yakın Dönem Tarihinde Türkiye ve Rusya (S)
Dersin kapsamında, Batı Türk siyasî geleneğinin Asya-Avrupa'da kurduğu (Anadolu, Balkanlar, Doğu Akdeniz havzası) son imparatorluk sistemi olarak Osmanlı devletinin Çarlık Rusyası ile ilişkileri tarihsel Türk-Rus karşılaşma zeminlerinin tarihiyle ilişkilendirilerek değerlendirilir. Derste, Rusya'nın ve Rusluğun modern Avrupa Düşüncesi'ni yeniden kendine göre nasıl ürettiği ana sorunu (siyasî, entellektüel, toplumsal, ekonomik) karşılaştırmalı olarak Genç Türkiye ve Genç Rusya kavramlaştırması çerçevesinde ele alınır. Dolayısıyla doğrudan Rusya için 18. yüzyıl başlangıç alınarak (Petro, II. Katerina ve halefleri, emperyal Rusya tarihinin karakteri) ayrıntılı tematik sorunlarla; 19. Yüzyıl Rus Düşüncesi, Rus'un Avrupa ile "yazgısı" tartışması, Rusya Toplumu (Rus ve Rus olmayan Tebaa siyasetleri çerçeve), Rus inteligentsiası kaynak metinlerle beraber oluşturulur. Dersin zaman ekseni Rusya için, geç 18. Yüzyıl- 19. Yüzyılı, 1905 Devrimi'ni, Osmanlı bağlamlarının analizinde ise referans başlangıçları Nizam-ı Cedit, 1839-1876 (Tanzimât), 1876-1909 (II. Abdülhâmid Devri), 1908 Devrimi olarak sınırlamıştır.
AİT 732 Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kültür ve Toplum II (S)
Dersin kapsamında, Cumhuriyet döneminde gerçekleştirilen inkılâp hareketlerinin temel amaçları, yasal ve kurumsal dönüşümlerin etkisi doğrultusunda toplumun tüm kesimlerinde sosyal ve kültürel değişimin ortaya çıkışı, gelişmesi ve toplumsal sonuçları ile güzel sanatlar ve popüler kültür analizi hedeflenir.

AİT 734 Türk Milli Mücadele Tarihi II (S)
Bu ders “Türk Milli Mücadele Tarihi I” adıyla Güz döneminde yer alan dersin devamı niteliğindedir. Ders kapsamında, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açılışından itibaren Lozan Antlaşması'nın imzalanıp yürürlüğe girmesine kadar olan siyasî dönemin iç ve dış olay ve olguları ele alınır.
AİT 736 Modern Türkiye'de Kadın ve Toplumsal Değişim (S)
Dersin kapsamında,  19. yüzyıldan 1980'lerin sonuna Türk kadınının birey olarak özgürleşmesi, toplumsal ve bireysel kimlik elde etmesi, siyasallaşması süreçleri ele alınır. Derste, 19. yüzyıl öncesi Türk kadınının durumu genel hatlarıyla tartışıldıktan sonra, Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde Türk kadınının toplumsal ve bireysel kimlik ediniminde değişme motifleri Batılılaşma çerçevesinde Avrupa/Batı bağlamları ile karşılaştırılarak incelenir. Bu karşılaştırmada, Osmanlı bağlamında Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri kadın meselesi ele alınır, ardından Millî Mücadele sürecindeki etkin rolü ile Türk kadının Cumhuriyet döneminde (Atatürk dönemi, Atatürk sonrası 1980'lerin sonu) gerçekleştirilen inkılâplar bağlamında toplumsal ve siyasal kazanımları, toplumsal değişimdeki yeri, rolü ve katkısı irdelenir.
AİT 740 Cumhuriyet Tarihi Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler Semineri (S)
Yakın dönem tarihi araştırmalarında temel metodolojik problemler, yöntem ve teknikler; kaynak kullanımı (okuma, sorgulama, metin analizi, alıntı ve atıflar) ve metin yazma (olgu tasviri, örnekleme, kronolojik analiz, problematik analiz, yorumlama) konularında uygulama yapılarak, bilimsel araştırma ve inceleme becerisi kazandırılır.